Lagring av solenergi är ett tema som kommer och måste få ökad uppmärksamhet de närmaste åren. Problemet med den ökande mängden vind- och solenergi är att det finns fler och fler toppar och dalar på nätet. Du kan föreställa dig att när solen skiner snyggt och en kraftig regnskur plötsligt träffar Sverige, är det en kraftig nedgång i solenergiproduktionen medan konsumenternas efterfrågan på el förblir densamma. Energinätet måste absorbera detta och det är inte effektivt eftersom någonstans plötsligt måste ett kraftverk arbeta mycket hårt för att hålla saker igång, medan det är för mycket kapacitet igen när molnet är över.
Å andra sidan kan det också hända att du behöver mer el hemma än vad dina solpaneler gör vid någon tidpunkt och då måste du använda el från elnätet, eller snarare köpa el. Det skulle naturligtvis vara perfekt om du själv kunde göra något åt denna ojämlikhet i användning och produktion. Ett exempel på en produkt som erbjuder en möjlig lösning kommer från företaget SMU.
SMU är naturligtvis redan känt för sina mer än framgångsrika växelriktare för solpaneler. Och nu introduceras ett nytt system där dessa växelriktare kombineras med ett litiumbatteri med en kapacitet på 3 kW. Batteriet är tillverkat av LG och har en förväntad livslängd på tio år. SMU presenterade denna produkt på en mässa och vann även förstapris för den.
Situation utan att lagra solenergi
Det blir klart att det finns ett överskott av generationen under dagen och att det återförs till nätet. På kvällen måste el köpas tillbaka eftersom produktionen har stoppat. Vid toppförbrukning runt 07:00 och 11:00 är det till och med nödvändigt att köpa extra kraft från elnätet eftersom produktionen inte är tillräcklig.
Situation med lagring av solenergi
Diagrammet nedan visar skillnaden när en lagring av en del av självgenerationen är möjlig. Vid högtider och på kvällar matas ström från batteriet som laddas under dagen med den egengenererade kraften. Batteriet laddas under perioder då det finns ett överskott av energi. Det kommer därför att ske en mycket mer konstant användning och inmatning till och från nätet.
Vad jag också ser som en stor möjlighet är möjligheten att använda elbilen som tillfällig lagring av solenergi. Förutom de fördelar som redan fanns vid elektrisk körning i kombination med solpaneler, finns det en extra fördel. Dessutom har bilbatteriet en sådan storlek att det finns ännu mer energi för de perioder då det inte finns någon generation. Naturligtvis borde det inte finnas tillräckligt med energi kvar för att kunna köra till jobbet nästa morgon. För tillfället vet jag inte om det finns några applikationer av detta som är attraktiva för konsumenten att köpa.
Kontakta oss för solceller i Göteborg!